Scoozy: revolutie in scootmobiel-branche

16 okt. 2017

Van ‘wereldkampioen zonnewagen’ tot ontwikkelaar van ‘de Tesla onder de scootmobielen’: medeoprichter Job van de Kieft en zijn Scoozy-team zijn bij YES!Delft flink op weg om hun ‘blitse gadget’ in de markt te zetten. 

 

Bijna geroutineerd zoeft hij ermee weg, de zeventiger die vandaag in de hal van YES!Delft zijn eerste testrit maakt met Scoozy. De man is een van de eerste kopers van Scoozy, maar moet nog even wachten voordat hij ‘m ook thuis kan gebruiken: Scorrzy is vanaf de zomer 2018 leverbaar.

 

Ander vervoermiddel

Het Scoozy-team (Van de Kieft, Winnifred Noorlander, Jan Willem van Gent en Maarten Frijling) vergaarde roem als wereldkampioenen met de Nuna zonnewagen, maar mikt nu dus op een ander vervoermiddel. Een vervoermiddel dat niet alleen de huidige generatie scootmobielers – alleen al in Nederland momenteel 250.000 mensen - moet aanspreken. Van de Kieft: “Onze Scoozy kan ook interessant zijn als golfkar, voor pakketbezorgers, op vliegvelden en voor organisatoren van evenementen; er is heel veel belangstelling voor.”

 

Veilig

Scoozy, genomineerd voor de Accenture Innovation Awards, is namelijk zo ontworpen dat hij op verschillende terreinen uit de voeten kan. Het karretje is veiliger (stabieler, wendbaarder, grotere wielen en beter zichtbaar), slimmer (remt automatisch voor obstakels, vierwielaandrijving) en mooier (‘ziet eruit als een gave gadget’, aldus een testpanellid) dan de huidige generatie scootmobielen. Maar eigenlijk, zegt Van de Kieft, moet je ’m niet vergelijken met zo’n ouderwetse scootmobiel, waarmee in 2016 38 dodelijke ongelukken vielen te betreuren. “De scootmobiel is ontwikkeld als een hulpmiddel. De Scoozy is ontwikkeld als nieuw vervoermiddel met een hoge funfactor.”

 

Ambitie

Hoeveel mensen er straks plezier aan beleven, is nog even de vraag. Van de Kieft hanteert een heldere ambitie: over 5 jaar moeten er 10.000 exemplaren zijn verkocht. De voortekenen zijn gunstig. Scoozy, dat pas vorig jaar werd opgericht, is immers bezig met een onwaarschijnlijke sprint. Het strakke demo-model rijdt al rond, de eerste 20 ‘launch-modellen’ zijn uitverkocht en niet onbelangrijk: investeerders (‘business angels’: rijke particulieren) hebben al ruim € 700.000 gestopt in de verdere ontwikkeling van de eerste testserie.

 

Bewijzen

En ja, de reacties van mensen die erin hebben gereden, zijn allemaal lovend. “Nu werken we hard aan de doorontwikkeling van prototype naar serie”, vertelt Van de Kieft. “We zijn dit model nog aan het verbeteren - zo kan de besturing via de joystick nog beter en we gaan voor een nóg strakker ontwerp - ook bereiden we de organisatie voor zodat we straks snel kunnen opschalen, dat we er genoeg kunnen produceren.”

 

Slimme snufjes

Scoozy is ‘platform-proof’ en helemaal voorbereid op de toekomst dankzij de boordcomputer, waarmee het karretje op termijn ook wordt voorbereid op autonoom rijden. Nu al is het uitgerust met slimme snufjes, zoals automatische software updates op afstand. En door slimme technologie is het bijvoorbeeld voor familieleden ook mogelijk om altijd en overal te traceren waar de Scoozy zich bevindt.

 

Kraamkamer

Vanwege de snelle groei (‘we willen op heel korte termijn vier nieuwe collega’s aannemen’) van het bedrijf zijn het drukke tijden voor Van de Kieft en zijn collega’s. Daarbij prijst hij zich gelukkig dat de start-up in ‘kraamkamer’ van YES!Delft is neergestreken. “We zitten hier met allemaal gelijkgestemde bedrijven, we maken allemaal dezelfde ontwikkelingen mee. Door goed te luisteren, kun je fouten voorkomen. En door het enorme netwerk van YES!Delft kom je makkelijk in contact met bedrijven of investeerders die je verder kunnen helpen.”

 

Meer info: www.scoozy.nl. Of bekijk onderstaand filmpje waarin de Scoozy het opneemt tegen een freerunner.