Eén week en 15 man voor het coaten van één opslagtank

Bruggen, windmolens, pijpleidingen, vliegtuigen en andere grote objecten worden dagelijks blootgesteld aan de elementen. Om de levensduur van deze objecten te vergroten worden ze gecoat met een speciale beschermende verflaag.

Op dit moment is er geen systeem op de markt wat verf automatisch kan aanbrengen, zonder dat er schadelijke nevel vrijkomt. Het coaten van grote industriële objecten gebeurt daarom nog steeds voornamelijk met de hand, met kwasten, rollers en spuitapparatuur. Spuiten is de snelste optie, maar om spuitapparatuur te kunnen gebruiken, moet het object volledig ingepakt worden in een beschermende tent. Met het coaten van een opslagtank van zo’n 6.000 m2 is maar liefst 15 man dan ook een hele week bezig. Daarnaast kan tijdens het spuiten tot wel 50% van de verf verloren gaan in de nevel. Dit is niet alleen kostbaar, maar ook schadelijk voor mens en milieu. Naast arbeidsintensief en belastend voor het milieu is het ook een gevaarlijk proces op ladders en stellages, en bepaalt de kundigheid van de steeds schaarser wordende coatingmedewerker het eindresultaat.

 

Sneller en netter coaten zónder nevel

Qlayers heeft met de ontwikkeling van de Slash100 het antwoord in handen voor dit probleem. Een printkop waarmee geautomatiseerd en gecontroleerd verf kan worden aangebracht op grote, industriële oppervlaktes, zonder verf te verliezen aan de omgeving. Doordat het coaten automatisch en gecontroleerd verloopt is er minder personeel nodig en heeft het eindresultaat een gegarandeerde laagdikte en kwaliteit. De printkop stelt de coatingbedrijven in staat om sneller beter werk af te leveren op locatie, met besparingen op personeel en verf, en zonder schadelijke effecten voor het milieu.

 

Ultieme controle over coatingproces en -omgeving

Qlayers’ technologie maakt het voor het eerst mogelijk om de manier waarop de verf op het oppervlak komt perfect te controleren en te sturen. De gecontroleerde omgeving waarin Qlayers de coating aanbrengt, maakt het in de toekomst mogelijk om ook functionele coatings met bijvoorbeeld weerstandverlagende eigenschappen te gaan aanbrengen. Het aanbrengen van zo’n weerstandverlagende coating op een schip of vliegtuig zorgt ervoor dat er minder brandstof verbruikt wordt, en er dus minder CO2 vrijkomt.

 

Opschudden van de coatingwereld begint in Delft

De in 2017 opgerichte startup Qlayers wordt gerund door TU Delft ingenieurs Ruben Geutjens en Josefien Groot. De startup heeft deelgenomen aan het YES!Delft incubatieprogramma. Josefien Groot, co-founder van Qlayers, is blij met de financiering: “De investering van UNIIQ stelt ons in staat om onze technologie verder te ontwikkelen om complexe industriële oppervlaktes op elke locatie te kunnen gaan coaten. Daarnaast kunnen we met de investering nieuwe teamleden aannemen om een duurzaam kernteam te bouwen. Tevens opent de investering van UNIIQ deuren naar vervolginvesteerders.”

Voor UNIIQ is dit wederom een mooie toevoeging aan haar portfolio. Liduina Hammer, fondsmanager UNIIQ: “Het is haast niet te geloven dat het coaten van grote schepen, wind turbine bladen, vliegtuigen en andere grote objecten nog steeds voornamelijk met de hand gebeurt. De innovatie van Qlayers zorgt voor een belangrijke stap in de coatingwereld. We zijn erg blij dat we met UNIIQ de ontwikkeling van deze technologie ondersteunen.”